Blog BlueBrand Justyna Kopeć Błędy popełniane przez copywriter'ów

Błędy popełniane przez copywriter'ów

Ocena użytkowników: 0 / 5

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Jesteś copywriter'em? Piszesz masę tekstów, a jednak treść nie króluje na Twojej stronie? A może nie jesteś w stanie określić jakie błędy popełniasz? Nie wiesz jak ich unikać? A może co gorsza twierdzisz, że jesteś nieomylny? I tu jest błąd. 

Mylić się jest rzeczą ludzką. Całe życie uczymy się na błędach i jest to chyba najlepszy sposób na osiągnięcie sukcesów. Jednak istnieją takie sytuacje, w których należy zdecydowanie ich  unikać - błędów oczywiście. Mowa tu o prowadzeniu własnego biznesu, który opiera się na tworzeniu tekstów. Fachowo zwanym copywriting'iem.

Tworzenie właściwych tekstów nie polega tylko i wyłącznie na prezentowaniu produktów i usług. Jeżeli chcemy stworzyć angażujące treści, warto je najpierw zaplanować. Zaś następnym krokiem jest ich długofalowa realizacja. Miażdżącym błędem, który możemy popełnić w tym momencie, jest brak konsekwencji w publikowaniu tekstów. Każde działanie w Internecie, które ma za zadanie zwiększyć wiarygodność marki musi być starannie zaplanowane. Dlatego strategia jest tak ważnym elementem podczas tworzenia contentu. Poniżej przedstawiamy błędy, które są popełniane przez copywriterów podczas realizowania strategii marketingowej. 

1. Ignorowanie grupy docelowej
Każdy opublikowany w Internecie tekst musi być skierowany do konkretnego adresata. Dlatego rozpoczynając swoje działania w Internecie należy obowiązkowo określić swoją grupę docelową. W większości przypadków (jeżeli chodzi o małe firmy) wystarcza określenie wieku, zawodu oraz wykształcenia odbiorców. W większych firmach tworzy się tzw. persony, które są odzwierciedleniem naszych użytkowników. Coraz częściej wielkie koncerny, chcąc dowiedzieć się jak najwięcej o swoich grupach docelowych, przeprowadzają badania psychologiczne. Dlatego ważne jest, abyś przed kolejnym tworzeniem treści poznał swoją grupę docelową. W Internecie na pewno znajdziesz odpowiedź na pytanie – jak to zrobić. 

2. Pomijanie research'u
Niestety ten podstawowy krok pomija duża ilość copywriter'ów. Twierdzą oni, że po napisaniu już kilku tysięcy tekstów wiedzą wszystko na każdy temat. Warto pamiętać, że zawsze należy zebrać wiele więcej informacji niż jesteśmy w stanie wykorzystać. Aby stworzyć atrakcyjny, a przede wszystkim wartościowy dla odbiorcy tekst, musimy poświęcić sporo czasu na porządny research. W innym przypadku nasz tekst będzie pospolitym „laniem wody”. 

3. „Kawa na ławę!”
Nie owijaj w bawełnę. Twórz teksty, które nie będą oparte na „wodolejstwie”. Ile razy czytając tekst odniosłeś wrażenie, że wartościowe było tylko kilka zdań na początku oraz kilka słów na końcu? Zaś reszta to cała masa owijania w bawełnę. Unikaj takich rozwiązań. Stwórz wartościowy tekst, który będzie atrakcyjny dla Twoich odbiorców. Weź po uwagę, że za tą grupą docelową kryją się także Twoi potencjalni klienci. 

4. Zbyt specjalistyczne słownictwo
Oczywiście nie chodzi tutaj o upraszczanie słownictwa i dostosowywania go wręcz do sloganu kilkulatków. Mam tu na myśli identyczną zasadę jak w punkcie powyżej. Zwracaj uwagę na to, w jaki sposób piszesz. Pamiętaj, że o ile tworzysz specjalistyczny wpis blogowy wiesz, jaki jest Twój target i jakim ilorazem inteligencji operują odbiorcy. Jednak przygotowując wpis, który ukaże się w mediach społecznościowych uprość przekaz i twórz takie informacje, które Twoi odbiorcy będą w stanie zrozumieć. Używaj słów, które sam chciałbyś czytać bez większego zastanawiania się – co oznacza dany zwrot. 

5. Zapominasz czym jest różnorodność
Media społecznościowe nie lubią „suchych” treści. Co to oznacza? Sam tekst, który nie jest zaopatrzony w grafikę nie przyniesie pożądanych przez nas rezultatów. Użytkownicy Internetu lubią elementy wizualne. Dlatego należy pamiętać, aby urozmaicać każde teksty które umieszczamy w Internecie. Nieistotne czy są to posty na Facebook'u, Twitterze czy specjalistyczne wpisy blogowe. Zawsze należy dołączyć do nich zdjęcie, grafikę czy infografikę. Jako copywriter powinieneś posiadać umiejętność tworzenia atrakcyjnych i angażujących treści. 

6. Nie czytasz własnych tekstów
Jest to nagminnie popełniany błąd przez większość copywriter'ów. Warto wyrobić sobie dobry nawyk, jakim jest czytanie własnych tekstów. Sczytuj go kilkukrotnie i szukaj błędów. Taka „inwigilacja” na pewno pomoże Ci unikać powtórzeń. Pamiętaj, że wysyłanie tekstów z błędami przekreśla Twój profesjonalizm.

Czas to pieniądz, a w tym przypadku dodatkowa chwila czasu może skutkować nowymi zleceniami. Zaś jej brak – stratą zaufania i kolejnych zamówień. 

I jak, copywriterzy? Zgadzacie się z powyższymi błędami? Widzicie w tym tekście część siebie? Jeżeli tak, to dobrze, że przyznajecie się do własnych błędów. To już pierwszy krok w stronę sukcesu. Teraz nie pozostaje nic innego jak wyciągnięcie wniosków i napisanie kolejnego tekstu opartego o te wskazówki. 

Może znasz jeszcze inne błędy, które popełniają copywriterzy? Podziel się nami z nimi w komentarzu. 

 

Powiązane wpisy:
CASE STUDY: 5 prostych trików, aby Twój post na Facebooku konwertował lepiej 
CASE STUDY: 8 sposobów usuwania shadowban na Instagramie 
Czarna strona social media, o której nie mówią Ci marketerzy 
7 prostych powodów dlaczego social media mogą przerażać bardziej niż Kim Kardashian 
3 Proste Narzędzia Marketingowe Zwiększające Twoją Sprzedaż 
- 5 istotnych rzeczy, które musisz wiedzieć, zanim założysz własną stronę internetową
- 7 rzeczy, które o reklamie powinien wiedzieć Twój szef 
6 razy P, czyli projektowanie graficzne w 6 krokach dla laików 
4 sprytne sztuczki specjalistów od reklamy

 

WYJĄTKOWE EBOOKI I KSIĄŻKI, ABY PRZYSPIESZYĆ ROZWÓJ TWOJEJ MARKI.
KLIKNIJ W ZDJĘCIE, ABY PRZEJŚĆ DO SKLEPU