projektowanie graficzne, złota zasada, mniej znaczy więcej, agencja marketingowa Blue Brand Warszawa

Mniej znaczy więcej – złota zasada projektowania graficznego

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

Czy wiesz jak stworzyć atrakcyjny wizualnie produkt? Twierdzisz, że przepych zwiastuje bogactwo? Dlatego tworząc coś dla własnej firmy prosisz grafika o stworzenie projektu, który będzie obfitował w zdjęcia, grafiki i masę tekstu?

Takie projektowanie niczemu nie służy. Ludzie zamiast zatrzymać wzrok na danym produkcie – będą zamykać oczy. Badania potwierdzają, że konsumenci oglądając dany artykuł po raz pierwszy, są w stanie skupić wzrok na maksymalnie trzech lub czterech elementach. Nieprawdopodobne? A jednak! 

Obecnie sukces leży w minimalizmie i prostocie. Czy produkt stworzony w oparciu o minimalizm może zwiększyć sprzedaż? Oczywiście, że tak. Prostota, minimalizm, odpowiedni balans kolorów, przyciągająca wzrok grafika i chwytliwe hasło reklamowe – to warunki kreacji idealnego produktu. Estetycznie zaprojektowane rzeczy są postrzegane jako łatwiejsze w użyciu. 

Jednak prosto, nie zawsze znaczy dobrze. Warto jest zatem poznać kilka podstawowych i najważniejszych zasad minimalistycznego projektowania. 

1. ZACHOWAJ RÓWNOWAGĘ
Jeżeli tworzysz minimalne projekty na pewno starasz się używać jak najmniejszej liczby kolorów, a także prostych fontów. Podczas projektowania unikaj nadmiernego używania jednego koloru. Za duża ilość konkretnej barwy może wprowadzić zamieszanie lub niepewność. Z prostotą kojarzy nam się najczęściej kolor biały. Jednak nie zawsze jest to wyznacznik minimalizmu. Możesz swobodnie łączyć inne barwy, jednak staraj się nie przekraczać trzech kolorów. Jeżeli chcesz, aby Twój projekt został uznany za prosty i minimalistyczny, musisz wziąć to pod uwagę. Jednak prostota nie musi być kojarzona tylko i wyłącznie z kolorem. Minimalizm to także mniejsze opakowania czy subtelne uwydatnieniem produktu, informacji czy haseł na opakowaniu.  

2. KORZYSTAJ Z SYMBOLIKI
Realizacja oszczędna w grafikę? Dlaczego nie! Symbolika to kluczowy element w minimalizmie. Jeżeli stworzymy prosty i nieskomplikowany element graficzny, projekt będzie w stanie zainteresować nas nie tylko swoim wyglądem, lecz także przekazem. Nie zawsze będzie tak, że projekt od razu okaże się oczywisty. Graficy lubią intrygować i pobudzać do myślenia, a także do kreowania własnych punktów widzenia. Dlatego warto zrezygnować z mało atrakcyjnych zdjęć i malowanych cyfrowo wizualizacji produktów. Odbiorcy w pierwszej chwili zwracają uwagę na tylko do czterech elementów. Proste wzory mają ogromną szansę wybicia się pośród aktualnie aż cieknących od przepychu projektów. 

3. DOSTOSUJ SIĘ
Przede wszystkim do kanałów sprzedaży, kategorii i marki. Ważne, aby sprostać wszystkim wymogom produktu, nie tylko informacyjnym. Istnieje wiele kategorii artykułów, które rządzą się swoimi prawami. Mowa tu nie tylko o tabelach informacyjnych, lecz także o opakowaniach, które w nielicznych przypadkach są nastawione na podkreślenie marki – i takie kryteria muszą spełniać. Jeżeli tworzymy markę, która dopiero rozpoczyna swoją drogę na rynku, powinniśmy zwrócić uwagę na to, w jaki sposób przedstawić różnice pomiędzy konkurencyjnymi produktami, a artykułami naszej firmy. Projekt warto spersonalizować w taki sposób, aby wyróżniał markę, a także był spójny z branżą i misją firmy. 

4. STOSUJ ZASADĘ BLISKOŚCI 
Prawo bliskości mówi o tym, że dane elementy projektu, które są ze sobą powiązane najczęściej umieszczane są blisko siebie. Zasada ta brzmi dość banalnie, dlatego często jest pomijana, także przez doświadczonych projektantów. Dlatego podczas projektowania, warto świadomie wypełniać przestrzeń danymi elementami projektu. Pozwoli nam to nie tylko dokładnie spersonalizować projekt, lecz także stworzyć coś prostego i kreatywnego.

5. PAMIĘTAJ O PUNKTACH CENTRALNYCH 
Służą zaintrygowaniu i przyciągnięciu wzroku, pobudzeniu do myślenia, a następnie stopniowo wprowadzają w prezentowaną treść. Kluczowe elementy grafiki muszą być perfekcyjnie zaprojektowane, aby odbiorcy skoncentrowali wzrok w określonym punkcie projektu. 

Prostota często wychodzi „przed szereg”, jest w stanie sprawić, aby odbiorca zatrzymał na jakiś czas wzrok przy naszym produkcie. Jednak w Polsce ta praktyka jest jeszcze dość rzadka. Klienci nie są skłonni do wdrażania nowych, minimalistycznych rozwiązań. 

Nadal zastanawiasz się, dlaczego warto postawić na minimalizm w projektowaniu? Zamknij oczy i wyobraź sobie, że znajdujesz się w supermarkecie pośród półek z produktami. Co widzisz? Przepełnione półki kolorowych produktów z ogromną ilością tekstu? Jak uważasz, co by się wydarzyło, gdyby pośród tego chaosu postawić minimalistyczne pudełko? Odpowiedź jest prosta – produkt jest zdecydowanie bardziej widoczny, przyciąga wzrok. Oczywiście nie mam pewności, że klient od razu po ujrzeniu naszego produktu, zmieni przyzwyczajenia i dokona transakcji. Tutaj potrzeba odpowiedniej reklamy i promocji. Jeżeli potrzebujesz na ten temat informacji, zapraszamy do naszych kolejnych wpisów blogowych. 

 

Powiązane wpisy:

- 6 razy P, czyli projektowanie graficzne w 6 krokach dla laików
- 7 kluczowych błędów w kontakcie klienta z grafikiem komputerowym
- 5 darmowych programów, których powinniśmy używać tworząc materiały graficzne
- 4 sprytne sztuczki specjalistów od reklamy
- 5 podstawowych zadań agencji marketingowej
- Co to właściwie jest content marketing?