Blog BlueBrand cover Co powinienes wiedziec, zeby pracowac w social media marketing reklama

7 rzeczy, które powinieneś znać, żeby pracować w social media

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

Spędzasz dużo czasu w Internecie? Chciałbyś swoją przyszłość wiązać z mediami społecznościowymi lub marketingiem internetowym? Pochwalam wybór! Dlaczego? Ponieważ praca akurat w tej branży wiąże się z nieustanną nauką. Dynamiczny rozwój social media sprawił, że zrozumienie ich specyfiki nie jest łatwym zadaniem. Jeżeli myślisz, że samo „przebywanie” w social media wystarczy to jesteś w błędzie. 

Blue Brand 7 rzeczy które powinieneś znać, żeby pracować w social mediaMedia społecznościowe to pewnego rodzaju hybryda, która łączy w sobie wiele dziedzin. Dlatego osoby, które chcą wiązać z nią swoją przyszłość powinny charakteryzować się przede wszystkim: otwartym umysłem, rozległymi zainteresowaniami, kreatywnością, znajomością programów graficznych, zdolnościami komunikacyjnymi, wyczuciem estetyki czy umiejętnościami interpersonalnymi. Jednak to kropla w morzu potrzeb, jeżeli chodzi o umiejętności osoby związanej z marketingiem internetowym. 

W naszym tekście przedstawimy Ci 7 rzeczy, które powinieneś znać lub potrafić wykonywać jeżeli chcesz pracować w social media. 

1. Znajomość platform społecznościowych – czyli podstawa podstaw. Jeżeli chcesz pracować w social media, musisz znać je od podszewki. Jedynym minusem jest to, że z nieustannie wprowadzanymi zmianami wiedza na temat platform szybko się dezaktualizuje. Dlatego musisz być gotowa/y na ciągły rozwój i naukę. Należy także być cierpliwym i elastycznym. Śledź na bieżąco wszystkie zmiany, które zachodzą na platformach, nie daj się zaskoczyć przyszłym pracodawcom i wykorzystuj swoją wiedzę w praktyce. Jednak nie może ona zakończyć się tylko i wyłącznie na znajomości mediów społecznościowych. Musisz znać także podstawowe i dodatkowe narzędzia, które pomagają w kontrolowaniu tego, co dzieje się na naszych profilach. Jeżeli jeszcze ich nie poznałeś, a marzysz o pracy w social media – do roboty!

2. Wiedza z zakresu marketingu – jeżeli twierdzisz, że marketing to dziedzina, która nie jest związana z Internetem – jesteś w błędzie. Komunikacja w mediach społecznościowych opiera się na tworzeniu zadań i celów. Czyli inaczej mówiąc – strategii marketingowej. Każda stworzona przez specjalistów kampania musi realizować określone cele. Dlatego tak ważna jest znajomość marketingu – jego specyfikacji, sposobu działania czy kontroli nad poszczególnymi jego pionami. 

3. Znajomość programów graficznych – gdy większość z nas słyszy stwierdzenie „programy graficzne”, kojarzy to tylko i wyłącznie z Photoshopem. Błąd. O ile kiedyś flagowym programem do grafiki użytkowej był PS, o tyle teraz posiadamy masę aplikacji dostępnych nawet z poziomu przeglądarki do przygotowywania grafik do postów. Większość z aktualnie dostępnych narzędzi o zadowalających możliwościach jest bezpłatnych. Jednak samo posiadanie jednego z lepszych programów do grafiki nie zrobi z Ciebie świetnego specjalisty ds. social media. Tutaj dopiero zaczynają się schody. Teraz musisz opanować nie tyle podstawowe, co najlepiej zaawansowane zasady tworzenia grafik do postów. Najlepszym sposobem będzie obserwowanie tych agencji, które obecnie przodują na rynku mediów społecznościowych. Dobrze byłoby także gdybyś miała/ł poczucie estetyki. Profile Klientów muszą wyglądać schludnie, ładnie i profesjonalnie. 

4. Copywriting – tu nie wystarczą same umiejętności poprawnego pisania. Twoją bronią jest przede wszystkim kreatywność. Za pomocą krótkich tekstów musisz przekazać swoim odbiorcom masę informacji. Twoje teksty muszą być świeże i skuteczne. Użytkownicy mediów społecznościowych nie lubią elaboratów. Potrzebują krótkich tekstów, najlepiej opatrzonych super grafiką. Wtedy treść sprzedaje się najlepiej. Tworzenia atrakcyjnych postów nauczysz się z czasem, jednak warto podglądać także duże koncerny mediowe i czerpać od nich inspiracje.    

5. Praca 24/7 – tytuł nadany oczywiście trochę z przymrużeniem oka. Jednak myśląc o pracy na platformach społecznościowych warto wziąć pod uwagę to, że ta praca wymaga także praktycznie całodobowej obecności w Internecie. Pomijając oczywiście przerwy na podstawowe potrzeby fizjologiczne. Wielu specjalistów ds. social mediów jest w stałym kontakcie ze „swoimi” fanami. Najgorsze bywa to, że potencjalni klienci potrafią pisać do firm czy osób publicznych nawet w późnych godzinach nocnych i oprócz tego liczą na natychmiastową odpowiedź, jeżeli jej nie ma to następuje obraza majestatu. I chyba najgorsze jest we wszystkim to, że ludzie nie zdają sobie sprawy z tego, że po drugiej stronie też siedzi człowiek, który chce żyć, potrzebuje odpocząć. Pomimo tego, gdy na swoim smartfonie widzimy powiadomienie, od razu jesteśmy w gotowości. 

6. Konkurencja – praca w mediach społecznościowych wymaga także nieustannego badania rynku. Warto zatem od czasu do czasu zrobić mały research wokół swojej potencjalnej konkurencji. Dzięki tzw. „podglądaniu” jesteśmy w stanie rozpracować, w jaki sposób pracują nasi współzawodnicy. Oczywiście warto także obserwować duże domy mediowe oraz największe koncerny i na nich właśnie wzorować swoje działania w mediach społecznościowych. 

7. Znajomość odbiorców – social media, jak sama nazwa wskazuje, to platformy, które istnieją dzięki ludziom i dla ludzi. Dlatego podejmując się pracy w mediach społecznościowych musisz posiadać wiedzę nie tylko z wyżej wymienionego zakresu, lecz także z socjologii czy psychologii. Ta praca opiera się na kontakcie z ludźmi, co prawda w sposób wirtualny, ale nadal jest to swoistego rodzaju kontakt. Jeżeli znasz podstawy socjologii i psychologii, będzie Ci trochę łatwiej funkcjonować w tym dość specyficznym świecie. Oczywiście nie przewidzisz wszystkich zachowań, jednak będziesz w stanie radzić sobie w wielu standardowych sytuacjach. 

Jeżeli twierdziłeś, że praca w mediach społecznościowych to 8 godzin siedzenia na Facebooku, Youtub'ie czy Instagramie to pewnie rozczarowałeś się tym tekstem. Pamiętaj, że nigdy nic nie jest tak piękne i nieskazitelne jakby mogło się nam wydawać. 

Nasza praca to absorbujące zajęcie, które czasami wymaga od nas pełnej dyspozycyjności. Na pewno przyda Ci się także pozytywne nastawienie – do świata i do ludzi. Zapamiętaj także, że budowanie komunikacji wymaga empatii oraz wysokiej kultury osobistej. Musisz także potrafić radzić sobie w sytuacjach kryzysowych, a takie też się zdarzają. Energia, którą wkładamy w budowanie komunikacji, wraca ze zdwojoną siłą, gdy nasza kampania odnosi sukces.

 

Powiązane wpisy:

- CASE STUDY: 5 prostych trików, aby Twój post na Facebooku konwertował lepiej
- Czarna strona social media, o której nie mówią Ci marketerzy
- 7 prostych powodów dlaczego social media mogą przerażać bardziej niż Kim Kardashian
- 7 Powodów, dla których Social Media Nie Sprzedają
- Ech, Ten Hejt
- 3 Podstawowe Zasady Budowania Marki Osobistej w Social Media Sprawdzone Przez Moich Klientów
- 10 stron z których możesz pobrać bezpłatne zdjęcia do swoich projektów
- 6 skutecznych podpowiedzi jak mądrze odpowiadać na komentarze fanów w mediach społecznościowych

 

WYJĄTKOWE EBOOKI I KSIĄŻKI, ABY PRZYSPIESZYĆ ROZWÓJ TWOJEJ MARKI.
KLIKNIJ W ZDJĘCIE, ABY PRZEJŚĆ DO SKLEPU