Blue Brand blog 11 przykładowych typów użytkowników na Facebook'u

11 przykładowych typów użytkowników na Facebook'u

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

Użytkownicy Facebooka korzystają ze swoich kont w najróżniejszy sposób. Jeżeli twierdzisz, że Twoje internetowe obyczaje nic nie znaczą – jesteś w błędzie! Znaczą i to bardzo wiele.

Czy zdajesz sobie sprawę z tego, że prowadzono nawet badania określające poszczególne typy użytkowników mediów społecznościowych? Oczywiście do ich wyników należy podchodzić z odpowiednią dozą dystansu. Więc jeżeli nie posiadasz poczucia humoru i choć odrobiny dystansu do siebie, polecamy nasze inne teksty branżowe. 

Profil na Facebook'u służy większości z nas do ekspresji osobowości. Nasze działania, lub ich brak, mówi zdecydowanie więcej niż imię i nazwisko. Lubimy portale społecznościowe, dają nam wiele możliwości, ale czasami trzeba zrobić małą czystkę w feedzie, bo zachowania niektórych użytkowników bywają nie tyle męczące, co irytujące. Co miesiąc Facebooka odwiedzają ponad dwa miliardy użytkowników. Pewnie twierdzisz, że w takim ogromnym gronie ludzi każdy ma swój własny sposób na korzystanie z Facebooka? Nic bardziej mylnego. Jak już mówiłam: każdy z nas należy do jednej z konkretnych grup użytkowników. 

 Przyjrzyjmy się zatem najbardziej charakterystycznym typom użytkowników:

1. Nowicjusz – jak sama nazwa wskazuje są to te osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę z Facebookiem i portalami społecznościowymi. Użytkownicy ci poruszają się po Facebook'u po omacku lub wręcz przeciwnie: lajkują i udostępniają wszystko, co spotkają na swojej drodze (czyt. tablicy). Warto dodać, że jedynymi zdjęciami, jakie wykonuje grupa nowicjuszy, są selfie. 

2. Budujący relacje – są to użytkownicy, którym zależy na utrzymywaniu relacji realnych w świecie wirtualnym. Portale społecznościowe są dla nich swoistego rodzaju telefonem komórkowym lub pocztą. Jest to dla nich dodatkowy sposób umacniania więzi z najbliższymi. 

3. Stalker – w porównaniu z nowicjuszem jest to już, że tak to ujmę – weteran. Wie w jakich miejscach szukać konkretnych informacji nt poszczególnych osób. Ostatnio stalkerzy mają ułatwione zadanie ponieważ większość internetowych freak'ów odmeldowuje się w każdym miejscu, które odwiedzi. Stalkerzy spędzają na Facebook'u o wiele więcej czasu niż potencjalni użytkownicy ponieważ śledzenie wymaga dużo wysiłku. Często także zdarza się tak, że korzystają z kont bliskich osób, aby przejrzeć konta tych osób, których nie mają na swojej liście znajomych. Najprościej mówiąc - interesują się życiem innych bardziej niż własnym.

4. Aktywista – na Facebook'u nie dzieli się informacjami ze swojego życia. Nieustannie twierdzi, że na portalach społecznościowych ma do spełnienia konkretną misję. Mianowicie – dzieli się on konkretnymi, najczęściej dopasowanymi do ich poglądów, informacjami z kraju i świata. To swoistego rodzaju facebook'owy dziennikarz. Często udostępnia artykuły ze swoich ulubionych redakcji internetowych, opatrzonych wymownym, czasem wręcz agresywnym komentarzem. Nie oczekuje na reakcje i komentarze, najważniejsze jest dla niego to, że może podzielić się swoim zdaniem nt konkretnego wydarzenia czy punktem widzenia. 

5. Gracz – sam gra nałogowo, zaś innym nie daje spokoju nieustannie wysyłając zaproszenia, aby dołączyć do jego zespołu! Graj godzinami. A w trakcie rezultaty swoich wyników udostępnia co rusz na swojej tablicy. Można jego także niechlubnie nazwać mianem spamowicza. Nie tylko ze względu na ilość postów jakie generuje, lecz także na wysyłane zaproszenia do gier. 

6. Hipster – lubi kolekcjonować nie tylko zdjęcia, lecz także znajomych. Liczba zdjęć i znajomych jest przeważnie taka sama, oscyluje ok. tysiąca. Hipster lubi chwalić się miejscami w których przebywa, swoim nowoczesnym mieszkaniem czy wypasionym samochodem. Udostępnia także wszystko, co jest na topie i łączy się z jego subkulturą. 

7. Obserwator – osoby ta swój profil zakładała prawdopodobnie na początku istnienia Facebook'a w Polsce. Najczęściej z powodu presji społeczeństwa niż własnej woli. Bywa praktycznie niewidoczna. Rzadko lajkuje, komentuje i udostępnia. Nie znajdziecie także wielu osobistych informacji na jego temat. Jego bytność polega raczej na obserwowaniu innych niż dzieleniu się informacjami o sobie.

8. Antyużytkownik – jest, ale jakby go nie było. Osoba ta ma założone konto, jednak z nich nie korzysta. Po pewnym czasie usuwa swoje profile na portalach społecznościowych. Lubi przy tym podkreślać, że życie wirtualne nie jest dla niego. Antyużytkownik preferuje kontakt osobisty aniżeli wirtualny. 

9. Filozof – profil filozofa wypełniony jest od stóp do głów powiedzonkami i mądrościami z Internetu. Często udostępnia także piękne grafiki – zdjęcie idealnie dopasowane do konkretnego cytatu. 

10. Młodzi Rodzice – mam piękne dziecko – podziwiajcie wszyscy. Sfiksowani na punkcie swojego dziecka rodzice, co rusz wrzucają jego nowe zdjęcia. Podpisują je najczęściej czule, lecz także wzniośle – przecież tylko ich dziecko może być księciem lub księżniczką. Na ich profilu rzadko znajdziemy coś innego niż zdjęcia pociech. 

11. Śmieszek – użytkownicy nazywani śmieszkami lub potoczniej troll'ami nie przepuszczą żadnej okazji do „śmieszkowania”. Praktycznie każdy post czy zdjęcie jest dla nich okazją do podzielenia się ze światem swoimi mega śmiesznymi (wg nich samych) żartami. Oczywiście za swoje „występy” oczekują atencji i przede wszystkim lajków. Da się ich tolerować – do czasu. 

I jak? Podobało się Tobie? Mamy nadzieję, że podesześ do tego tekstu z dużą dozą dystansu tak, jak prosiliśmy na początku. Nie przedstawiliśmy wszystkich typów Facebook'owiczów. Wybraliśmy dla Ciebie te najbardziej charakterystyczne. 

Oczywiście warto pamiętać, że każdego użytkownika z powyższych, mniej lub bardziej irytujących, grup można przestać obserwować, nadal posiadając go w gronie znajomych. Wystarczy poszperać trochę w ustawieniach i zaznaczyć, jakie informacje chcemy uzyskiwać od naszych facebook'owych przyjaciół. Utożsamiasz się z jakąś grupą? Czekamy na Twoje komentarze! 

 

 

Powiązane wpisy:

- CASE STUDY: 5 prostych trików, aby Twój post na Facebooku konwertował lepiej
- CASE STUDY: 8 sposobów usuwania shadowban na Instagramie
- Czarna strona social media, o której nie mówią Ci marketerzy
- 6 skutecznych podpowiedzi jak mądrze odpowiadać na komentarze fanów w mediach społecznościowych
- 5 korzyści reklamy na przystankach
- Co to właściwie jest content marketing?