Blog Blue Brand Kilka slow o marketingu szeptanym

Kilka słów o marketingu szeptanym

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

Rozmowa – nieodłączna część naszego życia. Lubimy rozmawiać zawsze, wszędzie i o każdej porze. Wymiana informacji kojarzy nam się z przyjemnym spędzaniem czasu.

Odnosząc się do rozmowy, warto także zwrócić uwagę na plotkę, która często kojarzona jest przez nas neutralnie. Bowiem szybko rozchodzące się informacje nie zawsze kojarzą nam się z czymś pozytywnym, jednak... lubimy plotkować. Istnieją jednak takie dziedziny w których plotka budzi pozytywne skojarzenia. Mowa tu o marketingu szeptanym. 

Zjawisko marketingu szeptanego można scharakteryzować jako działania marketingowe, które wpływają na konsumentów w taki sposób, aby tworzyli oni kolejne przekazy i dzielili się informacjami marketingowymi na temat konkretnych produktów lub usług. Przedstawioną powyżej definicję należy uznać za fachową. Jednak jak wytłumaczyć w najprostszych słowach jakie, tak naprawdę zachowanie można uznać za marketing szeptany? Przede wszystkim spontaniczne. Naszym zadaniem jest dotarcie do odbiorcy za pośrednictwem „niezamierzonego” przekazu ustnego. Stąd też profesjonalne określenie konkretnych działań – szeptanymi. Z czym kojarzy nam się szeptanie? Dla mnie osobiście jest to przekazywanie informacji w sposób tajemniczy lub po kryjomu. 

Kto powinien zdecydować się na działania oparte o marketing szeptany? Przede wszystkim właściciele firm, na których usługi jest aktualnie popyt, czyli te dziedziny w których istnieje możliwość sprzedania produktu „od ręki”. Oczywiście nie wykluczamy w tym przypadku usług, które wymagają od potencjalnych klientów dłuższego czasu na podjęcie decyzji kupna. Zyski z tej formy promocji pojawia się w tym momencie, gdy użytkownik trafi na informacje o firmie i podejmie decyzję o zweryfikowaniu oferty, a także późniejszym zakupie. Ten typ promocji posiada także inne nazwy. Możemy spotkać się z określeniami marketingu szemranego, rekomendacji, buzz marketingu czy WoMM marketing. 

Marketing szeptany służy nie tylko sprzedaży, lecz także budowaniu zainteresowania potencjalnych klientów wokół określonego produktu, marki czy nawet tematu. Działania marketingowe mają na celu wywołać pozytywne rekomendacje, a co za tym idzie skojarzenia. Do podstawowych zadań tego rodzaju marketingu możemy zaliczyć także: prowokowanie rozmów nt produktów, usług i marek, a co za tym idzie wywoływanie pozytywnych reakcji konsumentów, a także udział w dyskusjach w taki sposób, aby budować pełnowartościowe opinie.

Zlecając kampanię marketingu szeptanego firma zyskuje, co prawda nie od razu, lecz po pewnym czasie: 

- promowanie produktów i usług,
zwiększoną sprzedaż,
wzmocnienie wizerunku, 
lepsze zaznajomienie się z potrzebami klientów, 
dodatkowe pozytywne opinie nt firmy, 
wspieranie pozycjonowania, 
- etyczne i dyskretne przyciąganie klientów.

Jednak samo „szeptanie” nie daje pozytywnych efektów. Komunikaty muszą być zbudowane w konkretny sposób jeżeli chcemy odnieść sukces na rynku w gąszczu popularnych produktów i usług.

Jeżeli firma chce odnieść sukces w marketingu szeptanym, prowadzone działania muszą być: 

1. subtelne i naturalne
– nikt nie lubi nachalnych komunikatów, dlatego tworząc przekaz marketingu szeptanego np. na forach internetowych nie należy tworzyć nowych wątków. Dyskusja powinna wypływać z naturalnych okoliczności, starajmy się zbudować jakąś historię. W tym przypadku jesteśmy „szeptaczem”, którego zadaniem jest wzbudzenie zainteresowania i zachęcenie do dyskusji. 

2. przemyślane i dobrze zorganizowane
– organizacja to podstawa trafnego komunikatu marketingowego. Najlepszym sposobem jest określenie celu działań, nie tylko pod względem zaplanowanej dyskusji, lecz także określenia profilu grupy docelowej. 

3. wiarygodne
– wszyscy wiemy, że nie warto kłamać. W marketingu szeptanym takie działanie jest wręcz zabronione. Działania w tym obszarze powinny skupić się na przedstawianiu prawdziwych zalet produktu czy usługi. Tu komunikaty budujemy na zaufaniu jakim odbiorca darzy twórcę informacji. 

4. wysokiej jakości
– dobierając agencję marketingową, warto zapoznać się z jej portfolio. Opinie, które pojawią się na nasz temat w Internecie muszą charakteryzować się wysokim poziomem wypowiedzi. Nie zależy nam przecież na półprofesjonalnych komentarzach opatrzonych błędami ortograficznymi. Zwróć uwagę na ten aspekt działań. 

Jedno jest pewne: najlepszą formą rekomendacji jest dla nas opinia kogoś znajomego. Tak właśnie działa zaufanie. To właśnie one odgrywa w marketingu szeptanym kolosalne znaczenie. Wolimy opinie innych, którzy skorzystali z konkretnych dóbr i usług. Marketing szeptany to bardzo dobre narzędzie służące do zwiększenia sprzedaży, a także do zbudowania pozytywnego wizerunku marki. Przy pomocy tego rodzaju marketingu dotrzemy do naszych potencjalnych klientów, którzy szukają informacji nt konkretnych dóbr i usług. 

 

Powiązane wpisy:

Czarna strona social media, o której nie mówią Ci marketerzy
7 prostych powodów dlaczego social media mogą przerażać bardziej niż Kim Kardashian
7 Powodów, dla których Social Media Nie Sprzedają
3 Podstawowe Zasady Budowania Marki Osobistej w Social Media Sprawdzone Przez Moich Klientów
5 korzyści reklamy na przystankach
4 szokujące porady marketingowe, które sprawią, że będziesz lepszy w łóżku
5 podstawowych zadań agencji marketingowej
- 8 najgorszych porad, jakie kiedykolwiek słyszałeś o marketingu w małej firmie
Co to właściwie jest content marketing?