Blog BlueBrand cover etapy powstawania projektow graficznych marketing

8 podstawowych etapów powstawania projektów graficznych dla Twojej marki

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

Pierwsze sekundy. To właśnie one decydują o tym jaką opinię na temat firmy wyrobi sobie klient. Już na samym początku zwróci on uwagę na wygląd produktów reklamowych. Dlatego cały proces kreacji graficznej jest kluczem do sukcesu. Nasz klient nasz pan. Powiedzenie stare jak świat. Tylko jak się z tym nie zgodzić? 

Stworzenie profesjonalnej grafiki dla klienta zależy przede wszystkim od idealnie skoordynowanej pracy zespołu. Nie chodzi tu tylko o grafików. Często nad identyfikacją wizualną „czuwają” także osoby reprezentujące różne specjalności w agencjach reklamowych. Dzięki współpracy zespołu i ich świeżemu oraz nieszablonowemu podejściu do projektowania, ta utalentowana garstka ludzi jest w stanie stworzyć odkrywcze i nowoczesne projekty graficzne. Jednak w większym stopniu działanie w zakresie projektowania usprawni nam podział tego procesu na jasno zdefiniowane etapy. 

W tym tekście postaramy się w skrócie przybliżyć Wam najważniejsze etapy powstawania projektów graficznych. Warto abyś zapamiętał, że największy wkład w tworzenie projektu ma grafik. Reszta zespołu zajmuje się raczej opiniowaniem i sugestionowaniem niż projektowaniem. 

1. przyjęcie zlecenia – od tego każdy grafik zaczyna indywidualną przygodę. Dlaczego indywidualną? Ponieważ każdy projekt jest inny. Pierwszy etap często bywa jednym z najtrudniejszych. Przyjęcie zlecenia zawsze budzi wiele emocji. Nie posiadając wielu wytycznych musimy podjąć decyzję odnośnie realizacji zamówienia. Wiele razy taka decyzja podejmowana jest na tzw. „czuja”.  Ale jak to mówią – nie ma ryzyka, nie ma zabawy!

2. analiza potrzeb klienta – na tym etapie klient określa swoje oczekiwania i sugestie związane z projektem. Zaś zadaniem doradcy klienta oraz grafika jest uzyskanie podstawowych informacji dotyczących firmy. W dużym stopniu pomogą one w realizacji projektu (mowa tu m.in. o nazwie firmy, jej haśle reklamowym, profilu i charakterze działania firmy, a także preferencjach kolorystycznych). Razem z klientem warto ustalić założenia i cele, jakie spełniać ma projekt graficzny. 

3. pomysł – posiadając niezbędne informacje do stworzenia projektu dla klienta, warto zacząć od pomysłu. Tworząc go w głowie lub na papierze, należy wziąć pod uwagę wszystkie priorytety, które wynikły podczas rozmowy z klientem. Ważne jest także zdanie współpracowników. Przecież każdy może przedstawić inne, konstruktywne motywy, które można umieścić w projekcie. Dlatego tak ważne jest aby dzielić się swoim pomysłem z innymi i być odpornym na krytykę. 

4. przygotowanie koncepcji – po burzy mózgów warto zacząć wstępną analizę zebranych materiałów. Dokonując jej powinniśmy wrócić do podstawowych informacji o firmie, a także do oczekiwań i sugestii ze strony klienta. Najlepiej skrótowo spisać to wszystko na kartce i ciągle trzymać w zasięgu ręki. Myśląc o wstępnym projekcie, warto wziąć pod uwagę profil działalności firmy, a także kolory używane w jej identyfikacji wizualnej. Dzięki tym szczegółom będziemy w stanie idealnie dobrać stylistykę, w jakiej zostanie wykonany projekt.

5. wstępny projekt – na tym etapie posiadasz już pomysł, koncepcja jest także wstępnie przygotowana. Zatem nie pozostaje nic innego jak żmudna i mozolna praca nad projektem. Dlaczego żmudna i mozolna? Mogę się założyć, że na pewno zależy Ci na tym, aby projekt finalny okazał się grafiką oryginalną, a zarazem ponadczasową. Na tym etapie warto spytać się o ocenę projektu swoich współpracowników. Nasze oczy przyzwyczajają się do obrazów. To, co dla Ciebie jest jasne, przez innych może zostać niedostrzeżone. Pamiętaj, że zawsze warto przygotować dwie koncepcje projektu, które będą różniły się np. kolorem czy układem tekstu. 

6. konsultacja dotycząca wstępnego projektu – i nadszedł ten czas kiedy musisz skonfrontować swoje wizje z oczekiwaniami klienta. To kolejny etap, któremu towarzyszy wiele emocji. Jednak dobry projekt zawsze się obroni. Jeżeli czujesz, że jesteś dobry w swoim fachu, tworzysz na zasadzie skojarzeń, nie masz o co się martwić – Twój projekt na pewno zostanie zaakceptowany. 

7. przygotowanie finalnego projektu – często zdarza się tak, że klienci posiadają jednak jakieś obiekcje lub proszą o kosmetyczne poprawki. To chleb powszedni każdego grafika, nie należy się tym denerwować, tylko szybciutko zająć się edycją projektu, a następnie przygotowaniem plików do druku. Potem nie zostaje nic innego jak tylko czekać. 

8. finalizacja projektu – ostatni i chyba jeden z przyjemniejszych etapów. Podobno dobry projekt graficzny jest w stanie w ułamku sekundy wywołać pożądany przez każdego grafika stan emocjonalny. Uśmiech na twarzy usatysfakcjonowanego klienta, trzymającego w swojej dłoni wizytówkę, cieszy najbardziej. To Twój sukces. Gratulacje. 

 

Jak widzisz projektowanie graficzne składa się z co najmniej kilku etapów. Jest to długa i bardzo absorbująca praca, ale z drugiej strony bardzo owocna i rozwijająca. Podejmując pracę jako grafik komputerowy musisz być osobą otwartą i wszechstronną. Branże, z którymi spotkasz się podczas tworzenia projektów będą związane z wieloma gałęziami gospodarki. Tylko od Ciebie zależy czy swoją pracę zamienisz w nieustanne doskonalenie się czy osiądziesz na laurach ciągle oklepując podobne motywy. 

Jakie są Twoje odczucia po przeczytaniu tego tekstu? Zgadzasz się z poszczególnymi etapami? A może coś zostało pominięte? Czekamy na Twoją opinię! Podziel się nią z nami! 

  

Powiązane wpisy:

- 6 razy P, czyli projektowanie graficzne w 6 krokach dla laików
- 7 kluczowych błędów w kontakcie klienta z grafikiem komputerowym
- 4 powody dlaczego logotyp jest tak ważny w działalności firmy
- 4 istotne aspekty przy tworzeniu logotypu