Blue Brand blog Podstawowe różnice między logo, logotypem i sygnetem

Podstawowe różnice między logo, logotypem i sygnetem

Ocena użytkowników: 0 / 5

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Dobra identyfikacja wizualna to podstawa tworzenia wiarygodnej marki. Założyłeś swoją firmę i brakuje Ci logo, a może logotypu? Które określenie jest tak naprawdę poprawne?

Te dwa pojęcia dość często używane są zamiennie, jako synonimy, lecz warto pamiętać, że jest to błąd. Używając tych zwrotów warto wiedzieć czym się różnią, by uniknąć przyszłych nieporozumień. Mówiąc o logo i logotypie warto zwrócić także uwagę na sygnet. Czy te trzy pojęcia oznaczają to samo? A może po prostu są ze sobą nierozerwalnie związane i nie mogą istnieć bez siebie? 

Wszystkie trzy powyższe elementy są związane z identyfikacją wizualną. Tworzenie znaków graficznych wymaga choć podstawowych znajomości tych zagadnień. Logotyp jest jej podstawowym elementem, który zostaje z firmą na lata. Często występuje on także jako składowa część logo. W takim razie czym jest logo, logotyp, a czym sygnet? 

Logo
– to najczęściej prawnie chroniony graficzny znak towarowy, niepowtarzalny element produktu, który charakteryzuje daną markę, a także wyróżnia produkty firmy od konkurencji. Najprościej mówiąc logo to znak graficzny, który pełni przede wszystkim dwie funkcje – marketingową i informacyjną. W jego skład wchodzi: sygnet i przekaz tekstowy – logotyp. W parze oba te elementy składają się na komunikację wizualną marki, chociaż każde z nich tak naprawdę pełni osobne funkcje. 

Logotyp
– na słowo logotyp składa się zbitek słów -logo i -typ. Końcówka „typ” intuicyjnie powinna kojarzyć się z typografią. To nic innego jak interpretacja graficzna brzmienia nazwy przedsiębiorstwa. Logotypy często są rejestrowane jako znaki towarowe, dzięki czemu nasz produkt jest prawnie chroniony. Tekst określany logotypem razem z sygnetem składa się na logo. Logotyp powinien wyróżniać się: idealnie dobraną gamą kolorystyczną do kompozycji tekstowej, która charakteryzuje się oryginalnym formatem czcionki i przede wszystkim typografią tożsamą z marką. 

Sygnet
– inaczej symbol czy element, który znajduje się w pobliżu logotypu. Tworząc sygnet należy pamiętać, aby spersonalizować go w taki sposób, aby od razu kojarzył się z branżą i nazwą firmy. Jest to część logo, ale może także funkcjonować samodzielnie. 

Reasumując, logotyp i sygnet to części składowe logo. Tworząc znak graficzny marki warto skupić się na tym, czemu ma on służyć, oraz co ma eksponować. 

Idealne logo składa się z trzech powyższych elementów, jednak nie każdy znak graficzny przedsiębiorstwa musi być zbudowany w taki sposób. Możemy spotkać się także z formą wyłącznie logotypu, monogramu lub znaku zbudowanego z inicjałów firmy bądź organizacji. Logo może także czasami pojawiać się w postaci sygnetu. 

Tworząc profesjonalny znak firmowy warto wziąć pod uwagę następujące kryteria. Przede wszystkim, każde logo, logotyp i sygnet musi posiadać odpowiednią formę, kolorystykę, a także warto jest, aby niósł ze sobą jakiś przekaz zgodny z celami firmy. To właśnie z tymi elementami potencjalny klient będzie miał najczęściej do czynienia, dlatego warto zadbać o odpowiedni dobór każdego z nich. Nie można także zapominać o bezpieczeństwie. To podstawa tworzenia znaków towarowych. Zatem wybierzcie się także do urzędu i zarejestrujcie swoje logo na wyłączność. 

Jak wcześniej pisaliśmy te dwa określenia związane z logo są często mylone i stosowane zamiennie. Są one do siebie bardzo podobne, często przeplatają się ze sobą, wzajemnie uzupełniają przez co ciężko jest je zidentyfikować. Na pewno każdy z nas zna takie firmy, których logotypy i sygnety stanowią nierozerwalną całość i trudno nam wyobrazić sobie  ich oddzielne funkcjonowanie. 

Mamy nadzieję, że w tym krótkim tekście udało nam się przekazać Wam najistotniejsze informacje, a także różnice dotyczące identyfikacji wizualnej firmy, a przede wszystkim – logo, logotypu i sygnetu.