Blog BlueBrand cover bledy z kontakcie grafika komputerowego z klientem marketing

7 kluczowych błędów w kontakcie klienta z grafikiem komputerowym

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

Obserwując dzisiejszy rynek pracy śmiało można stwierdzić, że większość zawodów jest stricte związanych z obsługą klienta. Odnosząc się do pracy z klientem, można ją podzielić na dwie formy: bezpośrednią oraz pośrednią. Obie z form wymagają od pracowników specyficznych umiejętności i predyspozycji. 

Jednym z zawodów, który jest ściśle związany z kontaktem z klientem jest zawód grafika komputerowego. Osoba o tym wykształceniu zajmuje się tworzeniem plakatów, logotypów, rysunków oraz innych form grafik użytkowych za pomocą oprogramowania graficznego m.in.: Adobe Photoshop'a, Illustratora czy InDesing'a. Znajomość programów graficznych to tylko kropla w morzu potrzeb. Grafik musi także poprawnie obsługiwać drukarki i skanery, a także znać rodzaje papieru i techniki druku. Kolejną ważną cechą jest wiedza nt. parametrów związanych z przygotowaniem plików do druku. 

Powszechnie wiadomo - „nasz klient, nasz pan”, jednak istnieją także sytuacje, w których poprawna komunikacja oparta o wymianę poglądów oraz doświadczeń jest gwarancją sukcesów. Warto zatem zwrócić uwagę na błędy, które popełnia klient w kontakcie z grafikiem komputerowym. Jak wiadomo każdemu grafikowi zależy na tym, aby projekt, który wykona, został przygotowany z należytą starannością, a także ściśle odpowiadał parametrom podczas przygotowania do druku. 

Jednymi z największych przeszkód, jakie graficy spotykają na swojej drodze są:

1. Słabej jakości materiały – wielu klientów, oczekujących zadowalających efektów współpracy, nie zdaje sobie sprawy, że przesłanie grafikowi logotypu w formacie JPG stanowi zagrożenie dla całokształtu projektu. Wybór formatu przekłada się na jakość zapisanego obrazu oraz rozmiar pliku. Jeżeli chcemy uzyskać satysfakcjonujące efekty oraz zaoszczędzić na odtworzeniu logo przez grafika, należy wybrać jeden z najczęściej stosowanych plików graficznych (TIFF, PNG, PDF). 

2. Rozdzielczość zdjęć – zdjęcia, które mają zostać wykorzystane na ulotkach, plakatach oraz ewentualnie billboardach powinny zostać przekazane grafikowi w jak największej rozdzielczości, aby uniknąć tzw. pikselozy, która skutkuje pogorszeniem jakości obrazu. 

3. Kolory – pozostając w kwestiach stricte wizualnych warto także zwrócić uwagę na kalibrację monitora grafika oraz klienta. Odwzorowanie barw może w pewnym stopniu różnić się na urządzeniach. Kolejną kwestią, związaną z kolorami oraz efektem finalnym, jest odwzorowanie kolorów na monitorze i wydrukowanym plakacie. Klient słusznie może zauważyć, że kolory w rzeczywistości delikatnie się różnią, ponieważ monitor odwzorowuje barwy w przestrzeni RGB, zaś finalny projekt zostanie wydrukowany na podstawie barw drukarskich CMYK. 

4. Brak sprecyzowanej wizji projektu – często zdarza się tak, że otrzymujemy od klienta niesprecyzowane dane dotyczące powstającego projektu. Dopiero po otrzymaniu pierwszej wersji projektu klient zastanawia się nad tym, co powinno się na nim znaleźć, co w większości przypadków wiąże się z wydłużeniem czasu całego zlecenia.

5. Klient projektujący za grafika – obecnie każdy z nas posiada podstawowe narzędzia do projektowania grafik użytkowych, zatem często dzieje się tak, że klient przychodzi do nas z własnym układem projektu i za nic w świecie nie chce się przekonać do naszej koncepcji. Warto zatem szczerze porozmawiać z grafikiem, zaufać mu, aby finalnie dojść we współpracy do konsensusu. 

6. „Projekty na wczoraj” – walka z czasem to klasyczna część tego zawodu, takie projekty po prostu się zdarzają i zostają realizowane. Klienci jednak często zapominają o tym, że nie są jedynymi interesantami naszych usług i nie zdają sobie sprawy z  czasu, jaki trzeba poświęcić na konkretny projekt. 

7. Komunikacja – to niezbędny element, który odpowiada za poprawną realizację całego projektu. Wielu klientów nieustannie dzwoni lub wysyła maile do grafików, ponieważ „przypomniało im się coś, co koniecznie musi znaleźć się na plakacie”, jest to swoisty chaos komunikacyjny, który na pewno odbije się na pracy grafika. Warto zatem komunikację na linii klient - grafik prowadzić w sposób dokładny i staranny np. numerując wątki w mailach. 

 

W praktycznie każdym kontakcie z innymi ludźmi pojawiają się bariery komunikacyjne. Jednak komunikacja na linii klient – grafik jest bardzo istotnym zagadnieniem, bo to właśnie od niej zależy jakość i zadowolenie z zrealizowanego projektu. Każdy klient jest inny, a bariery, które spotykamy podczas współpracy są swoistym doświadczeniem. 

Video do tego wpisu znajdziesz na YouTube. Zapraszamy do obejrzenia. Kliknij TUTAJ.

 

Powiązane wpisy:

- 6 razy P, czyli projektowanie graficzne w 6 krokach dla laików
- 4 powody dlaczego logotyp jest tak ważny w działalności firmy 
- CASE STUDY: 5 prostych trików, aby Twój post na Facebooku konwertował lepiej

- Czarna strona social media, o której nie mówią Ci marketerzy
- 8 podstawowych etapów powstawania projektów graficznych dla Twojej marki
- 4 istotne aspekty przy tworzeniu logotypu