6 razy P, czyli projektowanie graficzne w 6 krokach dla laików

"

Komentarze

Data publikacji

27 styczeń, 2021

Brief. Deadline. Mock up. Trzy arcyciekawe pojęcia z korpomowy. Kojarzysz któreś? Jeżeli czytasz ten tekst ponieważ interesujesz się grafiką, powinieneś znać ostatni z nich. Mock up, to mówiąc po polsku wizualizacja projektu graficznego. Trzy pojęcia można złożyć w całość. Dlaczego? Ponieważ każdy projekt zaczyna się od ogólnego pomysłu (brief), posiada określony czas na wykonanie (deadline), a efekt końcowy prezentowany jest w mock up’ie.

Blue Brand 6 razy P, czyli projektowanie graficzne w 6 krokach dla laikówOczywiście praca nad logo, wizytówkami, ulotkami czy stronami internetowymi składa się z co najmniej kilku etapów. Z naszego mini poradnika dowiesz się w jaki sposób sztaby grafików tworzą projekty od podszewki. Mam nadzieję, że dzięki naszym radom będzie Ci o wiele łatwiej wejść w środowisko grafików komputerowych.

Aby było prościej cały proces twórczy przedstawię Ci w sześciu krokach P:

 

1. POMYSŁ

Najważniejsza część tworzenia projektu. Usiadłeś do komputera, odpaliłeś Photoshopa, a w głowie pusto? Popełniłeś błąd. Najpierw pomysł! Zarys i projekt na kartce. Potem programy graficzne. Jeżeli tworzysz np. logo swojej firmy, zapewne wiesz, co będzie w nim najistotniejsze. Pamiętaj, że tworząc np. identyfikację wizualną dla firmy musisz poznać produkt lub specjalizację Twojego zleceniodawcy. W dużym stopniu pomoże Ci to w stworzeniu zadowalającego projektu. Następnie weź do ręki kartkę, ołówek i gumkę. Twórz. Przelej pomysły na papier. Wycieraj, poprawiaj, zaczynaj od nowa. Udało się? Masz już wstępny projekt? Zapraszamy krok dalej.

 

2. PHOTOSHOP

Umieść swój projekt w programie. Jeżeli jesteś osobą wszechstronnie uzdolnioną warto wykorzystać to w Photoshopie. Dzięki temu Twój projekt będzie na pewno unikatowy. Dlaczego? Wątpię w to, aby ktoś na świecie rysował tak jak Ty. Jeżeli już rysuje, to na pewno nie jest grafikiem. Nie martw się jeżeli nie posiadasz zdolności malarskich. Ja też ich nie mam. Do stworzenia ciekawej, prostej, a zarazem ponadczasowej grafiki, wystarczy Ci wolny czas, kreatywność i otwarty umysł. No dobra, czasami przydają się także serwisy z bezpłatnymi wektorami czy plikami PSD. A potem twórz. CRTL+Z – to najczęściej używany skrót przez grafików – przyzwyczaj się. Nie poddawaj się! Nikt nie mówił, że będzie łatwo!

 

3. PROPOZYCJE

Jeszcze nie te, które przedstawisz Klientowi. Mówiąc skrótowo o propozycjach mam na myśli różne wariacje projektu. Najłatwiej przedstawić to na zasadzie dwóch kolorów – czarnego i białego. Tworzymy dwa projekty. W jednym z nich kolorem bazowym jest biel, w drugim – czerń. Już wiesz, który projekt bardziej Ci się podoba? Ekstra. Nie zapomnij jednak zapytać osób bezstronnych o ich zdanie. Pamiętaj, że ludzkie oko przyzwyczaja się do obrazu. To, co Twoim zdaniem jest oczywiste, dla innych może być czymś nie do zinterpretowania. Nie bój się eksperymentować. Próbuj.

4. PISMO

Praktycznie w każdym projekcie mamy do czynienia z typografią. Często tak bywa, że jest to trudny orzech do zgryzienia. Źle dobrany font może zepsuć cały projekt. Jeżeli nagle dostałeś olśnienia i wiesz już, że ta czcionka na pewno idealnie pasuje do tego projektu, wyłącz Photoshopa. Myślisz, że żartuję? Nie. Wyłącz i odpocznij. Wróć do projektu za kilka godzin, jutro. Wyczyść umysł. I jak? Pewnie inne fonty też wyglądają intrygująco? Nie wiesz, który wybrać. Zapytaj kolegów po fachu lub tych bardziej doświadczonych. Pamiętaj, że konstruktywna krytyka uczy.

 

5. PALETA BARW

Kolorystyka to jeden z najważniejszych elementów projektu. Pamiętaj, aby dobierając kolor zwrócić uwagę na charakterystykę firmy. Każda branża różni się od siebie pod względem unikatowych elementów czy kolorów. Producent trawników raczej nie użyje w swojej identyfikacji wizualnej koloru fioletowego. Używaj skojarzeń. To najprostsza droga do wybrania idealnego koloru. Skojarzeń nie tylko z branżą, ale także z projektem. Gwarantuję Ci, że znajdziesz idealną barwę szybciej niż myślisz.

 

6. PREZENTACJA

Doszliśmy do końca. Przed Tobą tylko wspomniany na początku mock up! Tylko w taki sposób sprzedasz swój projekt. Pamiętaj, że aby mock up został zaakceptowany przez Klienta należy przygotować go w sposób schludny. Prosty, a zarazem ponadczasowy projekt obroni się sam. Dobierz takie kolory, które podkreślą zalety Twojej wizualizacji.

 

 

I jak wrażenia? Myślałeś, że projektowanie graficzne to bułka z masłem? Niestety, rozczaruję Cię. To żmudna praca okupiona wieloma godzinami. Idealny projekt nie powstaje w ciągu dwóch godzin. Potrzeba na to o wiele więcej czasu, kreatywności, skupienia, a przede wszystkim cierpliwości. Nie poddawaj się. Trening czyni mistrza.

Mini poradnik nie został stworzony przez mistrza grafiki komputerowej. Ja też jakiś czas temu byłam jeszcze laikiem. Mam nadzieję, że moje świeże spojrzenie na ten świat pomogło Ci choć w małym stopniu zobrazować dzień z życia grafika. Chętnie przeczytam, co myślisz na temat moich porad. Czekam na Twoją opinię!

Video do tego wpisu znajdziesz na YouTube. Zapraszamy do obejrzenia. Kliknij TUTAJ.

Newsletter

Chcesz być na bieżąco informowany o nowościach i promocjach?
Zachęcamy Cię do pozostawienia swojego maila.
Po potwierdzeniu zapisu otrzymasz od nas wartościowy prezent ze świata marketingu i social media.

Ostatnie artykuły

Content marketing a SEO

Kilka z naszych ostatnich tekstów dotyczyło słów kluczowych, SEO oraz content marketingu. Idąc dalej za ciosem przygotowaliśmy dla Was tekst o powiązaniu...

5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Telefon

+48 600 033 970

Email

biuro@bluebrand.pl

MASZ PYTANIA?

13 + 1 =