Storytelling, czyli jak opowiedzieć historię marki

"

Komentarze

Data publikacji

13 sty, 2021

Pojęcie storytelling’u jest czymś niezrozumiałym dla osób nie związanych z reklamą i marketingiem. A storytelling, to nic innego jak historia marki czy produktu.

Ujmując to bardziej artystycznie, jest to sztuka świadomego budowania relacji z odbiorcami oddziaływając przy pomocy emocji i wyobraźni. Najczęściej wykorzystywane są do tego historie z życia wzięte oraz metafory. Jak widać opowiadanie historii przydaje się nie tylko w życiu towarzyskim, lecz także w biznesie. Zaś dobra historia jest prosta, konkretna i zaskakująca.

Niestety odbiorcy komunikatów marketingowych bywają bardzo wybredni. Lubią wyszukane przekazy. Dlatego umiejętny storytelling posiada ogromną wartość w marketingu. Ludzie rzadko ufają, nie angażują się, a więc także nie słuchają, a następnie zapominają o przeciętnych przekazach reklamowych. Inaczej jest w przypadku opowiadania historii – czyli powyższego storytolling’u.

Aktualnie jest to jeden z najlepszych sposobów na dotarcie do ludzi. Nic tak nie dotyka ich wrażliwości jak ckliwa historia, która zbuduje zaufanie i będzie w stanie w konsekwencji sprzedać produkt. Dlaczego akurat storytelling? Obecnie mamy do czynienia ze swoistym kryzysem zaufania do branży marketingowo-reklamowej. Niejednokrotnie słyszeliśmy masę komunikatów przepełnionych zwrotami: „doświadczone grono ekspertów”, „najwyższa jakość w najniższej cenie”, czy „zadbamy o Twój komfort”. Oczywiście istnieje wiele więcej takich pustych zwrotów, które od jakiegoś czasu nie brzmią już wiarygodnie.

Jeżeli chcecie wiedzieć stworzyć atrakcyjny storytelling – czytajcie dalej. Poniżej kilka cennych wskazówek, które przydadzą się w stworzeniu atrakcyjnego przekazu.

 

1. Czas plus odpowiednie przygotowanie

Dwie podstawowe rzeczy, od których należy zacząć storytelling. Odpowiednie przygotowanie to podstawa sukcesu. Przed rozpoczęciem tworzenia historii należy przygotować sobie materiały, które w dużym stopniu ułatwią nam przekazanie informacji. Czas jest to pojęcie względne, jedni z nas będą mieli go mniej, inni więcej. Jednak należy pamiętać o tym, że dobra opowieść wymaga odpowiedniego przemyślenia i zaplanowania.

2. Zwróć uwagę na długość

Odnośnie długości historii nie ma złotej zasady. Tak naprawdę musi być optymalna, nie powinna zanudzić odbiorcy, lecz zaintrygować i zostawić przyjemny niedosyt informacji. Tworząc historię, warto wziąć pod uwagę grupę docelową, do której będzie ona kierowana. Inna ilość tekstu jest odpowiednia dla nastolatka, inna dla osób pracujących.

 

3. Unikaj „banałów”

Jak już pisaliśmy wyżej, odbiorcy są coraz bardziej wybredni. Dlatego używanie pustych zwrotów nie wnosi nic nowego, a przede wszystkim dobrego do naszej historii. Zresztą odbiorcy są na nie kompletnie ślepi. Warto zapamiętać jedną zasadę i zawsze ją stosować – jeżeli użycie danego zwrotu nic nie wnosi do tekstu, nie używaj go.

 

4. Zaangażuj emocjonalnie

Tworząc emocjonalny przekaz, warto zbudować go w taki sposób, aby odbiorca mógł utożsamić się z podobną historią, którą przeżył w swoim życiu. Jest to naprawdę trudne do uzyskania, jednak warto próbować.

 

5. Stwórz bohatera, którego da się polubić

Oczywiście nie musi być on idealny. Każdy z nas popełnia błędy i warto o tym nie zapominać tworząc bohatera historii. Odbiorcy spojrzą na niego bardziej empatycznie i utożsamią się z tą postacią, jeżeli upodobni się ona do statystycznego Polaka. W tym przypadku możesz również korzystać z archetypów marki i bazować na utartych schematach kulturowych, które są rozpoznawalne nawet dla przeciętnego odbiorcy.

 

6. Wiedz, co chcesz przekazać

Stwórz opowieść z przekazem. Pamiętaj, że tworząc storytelling robisz to w jakimś konkretnym celu. Nie zapominaj go określić dla stworzenia całej historii. Trzymaj się określonych celów.

 

7. Naturalny język

Jesteś człowiekiem i piszesz do drugiego człowieka. Nie używaj zatem niezrozumiałych zwrotów, lecz prostego i naturalnego języka. Postaraj się przekazać w tekście trochę siebie i własnych emocji, to przecież historia pisana przez Ciebie.

 

8. Produkt jako rozwiązanie historii

Celem storytellingu ma być sprzedaż Twojego produktu, jako rozwiązanie problemu. Najważniejsze jest to, aby zakończyła się ona pozytywnie.

 

 

Jeżeli zatem chcesz opowiedzieć historię marki, warto wziąć pod uwagę nasze wskazówki, które na pewno pomogą w stworzeniu lepszego przekazu. Jak mówi Patricia Fipp – „Ludzie nie pamiętają tego, co mówisz – pamiętają obrazy, które powstają w ich głowie, kiedy opowiadasz historię.”

Opanowując do perfekcji powyższe porady, a także zdobywając doświadczenie w pisaniu, będziesz w stanie tworzyć interesujące historie nawet dla śrubek. Trening czyni mistrza, dlatego nigdy nie wymagaj od siebie, aby Twoja pierwsza historia porwała serca odbiorców. Wszystko w swoim czasie. Powodzenia.

Newsletter

Chcesz być na bieżąco informowany o nowościach i promocjach?
Zachęcamy Cię do pozostawienia swojego maila.
Po potwierdzeniu zapisu otrzymasz od nas wartościowy prezent ze świata marketingu i social media.

Ostatnie artykuły

5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Telefon

+48 600 033 970

Email

biuro@bluebrand.pl

MASZ PYTANIA?

3 + 14 =