Co oznacza skrót CMYK a co RGB, czyli o paletach barw w projektowaniu graficznym

"

Komentarze

Data publikacji

21 kwi, 2021

Technologia z roku na rok idzie do przodu. Otacza nas coraz większa liczba nowoczesnych urządzeń i maszyn.

Obecnie praktycznie każdy sprzęt posiada dodatkowe opcje, które służą praktyczniejszej obsłudze oraz lepszej jakości usług. Niestety w naszym organizmie nie są wprowadzane „ulepszające” zmiany. Nie jesteśmy w stanie zauważyć wszystkich różnić wynikających z rozwojem techniki.

Czy zdarzyło Ci się kiedyś, że kolory zamówionych przez Ciebie ulotek, plakatów czy wizytówek różniły się od tych, które otrzymałeś podczas akceptacji zlecenia? Ile razy miałeś do czynienia z takim zjawiskiem? Jak myślisz, kto popełnił błąd? Grafik czy drukarnia? A może błąd jest po Twojej stronie, bo nie rozróżniasz modułów RGB i CMYK? Słyszałeś kiedykolwiek o tych paletach barw? Wiesz czym się różnią?

W tym tekście chcemy zwrócić Waszą uwagę na rozbieżności w kolorach pomiędzy obrazami na wydrukowanym papierze i monitorze komputera. Dlaczego więc widzimy (niektórzy nie widzą) różnice? Najlepiej zacząć od podstaw związanych z elektroniką. Kolor tła w monitorze jest czarny, dlatego chcąc uzyskać kolor w ekranie używamy palety RGB. Podczas druku mamy do czynienia z kolorem białym (podłoże papieru). W drukowaniu posługujemy się CMYK’iem. Dlatego wyświetlając na monitorze obraz w CMYK-u należy wziąć po uwagę, że kolory, które zauważymy będą tylko zbliżone do barw CMYK-a. Dlaczego? Ponieważ na monitorze widzimy kolory RGB.

Kilka słów o CMYK-u. Jest to zestaw czterech podstawowych kolorów farb drukarskich. C-cyjan, M-magenta, Y-yellow, K- blacK. Pamiętacie lekcje plastyki i łączenie kolorów? Identycznie jest z CMYK-iem. Kolory w tym modelu działają na zasadzie łączenia, np. czerwony z niebieskim daje fiolet. Mieszając kolory składowe z palety CMYK nie jesteśmy w stanie uzyskać wszystkich barw dostępnych w przyrodzie. Jednak maszyny są w stanie stworzyć taką ilość kolorów, że zadowolą one większość potrzeb drukarskich. W jaki sposób są one tworzone? Poprzez nakładanie ich na siebie. Są to barwy częściowo transparentne. Co to oznacza? Właściwością kolorów transparentnych jest to, że podczas nakładania ich na materiał poligraficzny, wartość nasycenia danej barwy może osiągnąć nawet 400%. Druk CMYK-a odbywa się przy pomocy tzw. metody rastra. Technika ta polega na nadrukowywaniu malutkich kropeczek, które nasycane są konkretnymi kolorami. Oglądając wydruk nie jesteśmy w stanie ich zauważyć, te małe kropeczki są widoczne tylko i wyłącznie pod lupą.

Rozwijając skrót RGB mówimy o następujących kolorach: R-red, G-green, B-blue. Model ten wynika z właściwości, jakie ma ludzkie oko. Jest to obecnie najpopularniejszy system do określania barw. Tę konfigurację często spotykamy w aparatach cyfrowych, tabletach, skanerach, telewizorach czy telefonach. RGB miał swój początek w technice analogowej, jak widać, dziś wykorzystywany jest w tej drugiej – cyfrowej. W przypadku RGB mamy do czynienia z modelem addytywnym. Polega on na mieszaniu światła, w których wyższe wartości składowych oznaczają większą intensywność (jasność) o konkretnej barwie. Kolory zapisywane są więc poprzez podanie intensywności trzech podstawowych barw składowych. Wykorzystując skalę kolorów RGB w elektronice stosujemy zapis 24-bitowy. Odzwierciedlenie RGB w rzeczywistości zależy w dużej mierze od jakości monitora czy wyświetlacza jaki obsługujemy. Na różnych sprzętach barwy mogą różnić się od siebie. Dlatego projekty będą wyglądać nieco inaczej w zależności od miejsca, w którym będziemy je projektować czy oglądać. Stąd wynikają też nieporozumienia między grafikiem czy klientem w zakresie odbioru. Paleta tych kolorów jest także ważna dla działań marketingu internetowego. Dlatego też warto wiedzieć czym charakteryzują się te barwy i w jaki sposób powstają. W znaczny sposób ułatwi nam to projektowanie stron internetowych, grafik czy infografik.

Jak widać istnieje kilka różnic, dzięki którym można, a przed wszystkim należy, rozróżnić moduł RGB od CMYK-a. W obu przypadkach mamy do czynienia z różnymi zakresami kolorystycznymi i to przede wszystkim te różnice powodują inny odbiór pomiędzy barwami widocznymi na ekranie, a tymi drukowanymi.

A na koniec krótka rada. Pliki tworzone do przestrzeni elektronicznej – RGB, do druku przygotowujemy CMYK. Jeżeli tworzymy pliki, które mają być drukowane warto stworzyć także wersję CMYK-a. Dlaczego? W tym przypadku zauważymy różnicę w kolorach, która będzie widoczna dopiero w druku. Otrzymamy wtedy rzetelny „podgląd” konkretnego pliku. Dlatego tak ważne rozdzielanie jest tych poszczególnych modułów. Bez ich znajomości nie będziemy w stanie stworzyć wiarygodnych i profesjonalnych w odbiorze projektów.

Newsletter

Chcesz być na bieżąco informowany o nowościach i promocjach?
Zachęcamy Cię do pozostawienia swojego maila.
Po potwierdzeniu zapisu otrzymasz od nas wartościowy prezent ze świata marketingu i social media.

Ostatnie artykuły

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Telefon

+48 600 033 970

Email

biuro@bluebrand.pl

MASZ PYTANIA?

11 + 3 =